Mikael Agricolan ja suomen kielen päivän seminaari Helsingissä: Kansankulttuuri ja oppineiden kulttuuri uuden ajan alussa

maanantaina 23. maaliskuuta, 2015

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura järjestää Agricolan päivänä 9.4.2015 Kansankulttuuri ja oppineiden kulttuuri uuden ajan alussa -seminaarin Helsingissä. Klo 10 alkava seminaari pidetään seuran juhlasalissa (Hallituskatu 1, Helsinki).

Seminaarin ohjelma:

10.00 Hyvää Mikael Agricolan ja suomen kielen päivää, Tuomas M. S. Lehtonen
Virren seppä ja poeta faber 1500-luvun teksteissä, Tuomas M. S. Lehtonen

10.40 Puhuttelujen antama kuva 1500-luvun lopun sosiaaliryhmistä, Ulla Koskinen

11.20 Puolioppinut kartanonvouti. Jöns Perssonin ’kronikka’, Anu Lahtinen

Lounastauko

13.00 Annikaisen virsi ja Itämeren kauppiasverkostot, Ilkka Leskelä

13.40 Virret, veisut ja runot – kansan ja oppineitten laulut, Kati Kallio

Kahvitarjoilu

14.40 Ontuvia riimejä, sointuvia sanoja: loppusoinnusta virsirunoudessa, Eeva-Liisa Bastman

15.20 Ilo-Laulu Jesuxesta. Runolaulua ja minimalistista japanilaista noo-teatteria yhdistävän
esityksen Matthias Salamniuksen runoteoksesta on dramatisoinut ja ohjannut Mia Pätsi.
Esiintyjät: Eila Hartikainen, Anneli Kont-Rahtola, Maari Kallberg ja Mia Pätsi

Tilaisuuteen on vapaa pääsy, ei ennakkoilmoittautumista.

Lisätietoa seminaarista ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toiminnasta löytyy täältä.