Agricolan ja suomen kielen päivän ohjelmaa Turussa 9.4.2015

maanantaina 30. maaliskuuta, 2015

MEDIATIEDOTE

Torstaina 9.4.2015 liput nousevat salkoihin Mikael Agricolan ja suomen kielen päivän kunniaksi. Suomen kirjakielen ja suomenkielisen kirjallisuuden isän, reformaattorin ja Turun piispan kuolinpäivää juhlistetaan Turussa monin tavoin. Turussa Tuomiokirkon kupeessa sijaitsevalla Agricolan patsaalla, Maarian kirkossa, Turun yliopistolla ja Kellariravintolassa järjestettävästä ohjelmasta vastaavat Mikael Agricola -seura, Tuomiokirkkoseurakunta, Maarian seurakunta, Suomen Kielen Seura ja Kellariravintola.

Agricolan päivän vietto alkaa klo 11 perinteisellä seppeleenlaskulla Agricolan patsaalla Tuomiokirkon vieressä. Alkutervehdyksen lyhyessä muistohetkessä lausuu pastori Tiinakaisa Honkasalo ja yhteislaulua johtaa kanttori Anu Åberg Tuomiokirkkoseurakunnasta. Mikael Agricola -seuran puheenvuoron käyttää seuran varapuheenjohtaja, professori Kaisa Häkkinen. Seppeleenlaskun jälkeen ohjelma jatkuu Tuomiokirkon Agricola-kappelissa, jossa professori Kaisa Häkkinen kertoo Suomen uskonpuhdistajan ja kirjakielen isän elämäntyöstä. Tässä vaiheessa seuraan liittyy myös itse Mikael…

Iltapäivällä klo 14 alkaa Maarian seurakunnan ja Mikael Agricola -seuran yhteinen tilaisuus Maarian kirkossa (Maunu Tavastin katu 2). Tilaisuuden teemana on ”Maarian kirkko Agricolan aikaan”. Professori Markus Hiekkanen kertoo kirkon historiasta aiheenaan ”Eletään vuotta 1549: Mikael Agricola ja juuri sata vuotta täyttänyt Maarian kirkko”. Professori Jyrki Knuutila jatkaa avaamalla näkymiä Agricolan ajan kirkolliseen elämään aiheenaan ”Maarian kirkkotilan käyttö Mikael Agricolan kirkkokäsikirjan (1549) mukaan”. Tilaisuuden musiikista vastaa kanttori Heikki Rainio. Tilaisuuden päätteeksi yleisöllä on mahdollisuus nauttia kahvitarjoilusta ja keskustella edellä kuullusta.

Klo 16.30 alkaa Turun yliopistolla Suomen Kielen Seuran nimistöntutkimukseen liittyvä Nimien iltapäivä -seminaari. Seminaari pidetään Turun yliopiston Fennicumin suomen kielen seminaarisalissa (Henrikinkatu 3, 1. krs.). Tilaisuudessa käsitellään muun muassa nimistöntutkimuksen ajankohtaisia aiheita, helsinkiläistä nimimaisemaa, unkarilaisen henkilönnimistön uusia virtauksia sekä lasten etunimien valintaa Suomessa asuvissa monikielisissä perheissä.

Agricolan päivän päätteeksi Turun Kellariravintola (Linnankatu 16) kutsuu klo 19.30 nauttimaan Agricolan ajan ruoka- ja juomakulttuurista itsensä Mikaelin seurassa. Yhteistyössä Mikael Agricola -seuran ja Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan kanssa toteutetun illan ohjelmassa on herkullisten makuelämysten lisäksi mielenkiintoisia puheenvuoroja ja musiikkia. Illan buffetmenu ja tietoa tästä ja muista Agricolan päivän tapahtumista löytyy Mikael Agricola -seuran verkkosivuilta www.mikaelagricolaseura.fi.

Agricolan päivän tilaisuudet ovat avoimia kaikille asiasta kiinnostuneille. Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja: Katariina Ylikännö, Mikael Agricola -seuran sihteeri, katariinaylikanno@gmail.com, puh. 040 341 7649