Agricolaa muistettiin Turussa

lauantaina 11. huhtikuuta, 2015

Turun Tuomiokirkon Agricola-patsaalla muistettiin Agricolan päivänä 9.4. Suomen reformaattoria ja kirjakielen isää perinteisellä seppeleenlaskulla.

Professori Kaisa Häkkinen ja pastori Tiinakaisa Honkasalo käyttivät puheenvuorot ennen seppeleenlaskua. Myös itse Mikael oli paikalla.

Agricolan patsaalle oli kokoontunut iso joukko eri-ikäisiä kuulijoita.

Seppelenauhan teksti kuului: "Suomen reformaattorin ja kirjakielen isän elämäntyötä muistaen; Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, Turun kaupunki ja Mikael Agricola -seura".

Seppelenauhan teksti kuului: ”Suomen reformaattorin ja kirjakielen isän elämäntyötä muistaen; Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, Turun kaupunki ja Mikael Agricola -seura”.

Seppeleenlaskun jälkeen Tuomiokirkon Agricola-kappelissa oli mahdollisuus kuulla Mikael Agricolan elämäntyöstä. Professori Kaisa Häkkinen haastatteli Mikael Agricolaa.

MA

Agricolan ja suomen kielen päivän ohjelma jatkui iltapäivällä Maarian kirkolla, jossa professori Markus Hiekkanen ja professori Jyrki Knuutila kertoivat Maarian kirkosta ja kirkkotilan käytöstä Agricolan aikaan. Tilaisuudessa kuultiin myös Mika Ketolan ja pastori Mikko Laurénin puheenvuorot sekä kanttori Ulla Vuolan esittämää urkumusiikkia.

Myöhemmin iltapäivällä järjestettiin Turun yliopistolla Suomen Kielen Seuran Nimien iltapäivä -seminaari. Tilaisuudessa käsiteltiin nimistöntutkimuksen ajankohtaisia aiheita, helsinkiläistä nimimaisemaa, unkarilaisen henkilönnimistön uusia virtauksia sekä lasten etunimien valintaa Suomessa asuvissa monikielisissä perheissä.

Illalla iloinen joukko Agricolan ystäviä kokoontui vielä Kellariravintolaan, jossa oli mahdollisuus tutustua Agricolan ajan ruoka- ja juomakulttuuriin, hörpätä Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan Agricola-olutta ja nauttia itsensä Mikaelin seurasta ja musiikista.

Kuvat: Kerttu Palmunen