Syysretki Satakuntaan 17.9.2016

lauantaina 13. elokuuta, 2016

Mikael Agricola -seuran syysretki Satakuntaan lauantaina 17. syyskuuta 2016

Syysretken 2016 esite (pdf)

Retken kohteena on Satakunta, jossa tutustutaan erityisesti keskiajan ja sitä vanhemman ajan mielenkiitoisiin kohteisiin, Vuojoen kartanoon ja Kivikylän kotipalvaamon maittaviin tuotteisiin. Professori Markus Hiekkanen ja seuran muut asiantuntijat selostavat tutustumiskohteissa. Matkaohjelman valmisteluista on vastannut seuran jäsen, kirjailija Harri Raitis. Matkalle ilmoittautumiset on tehtävä jo maanantaihin 22.8. mennessä johtuen Vuojoen kartanon lounasvarauksen ehdoista. Ilmoittautumis- ja maksuohjeet ovat sivun lopussa. Välittänette mielellään tietoa matkasta myös edelleen, sillä matkalle ovat tervetulleita myös ei-jäsenet.

Matkaohjelma

08.50 Lähtö Agricolan patsaalta Turun tuomiokirkolta ja

09.00 Lähtö Turun ortodoksisen kirkon edestä Kauppatorin laidalta.

10.30 Kivikylän kotipalvaamo Lapissa (Savulaaksontie 121), mahdollisuus ostaa lihajalosteita. Tutustuminen palvaamon läheisyydessä oleviin Sammallahdenmäen arkeologisiin kohteisiin. Pronssikautinen hautaröykkiöalue on Pohjanlahden rannikkoalueen laajin ja monipuolisin Skandinaavisen pronssikulttuurin kalmistoalue. Karussa kalliomaisemassa sijaitsevat hautaröykkiöt edustavat ajanjakson monumentaalirakentamista parhaimmillaan. Tällä maailmanperintöalueella on 36 hautaröykkiötä. Kohde valittiin Unescon maailmanperintölistalle vuonna 1999.

12.30 Lounas Vuojoen kartanossa (Kartanontie 28) Eurajoella ja kartanokierros. Lounaan hinta on 34 € (sisältyy matkan hintaan).

14.00 Tutustuminen Eurajoen seurakunnan (Kukkapolku 2) arkistossa oleviin hyvin harvinaisiin kirjoihin: Raamattu, jonka kaltaisia on maailmassa säilynyt vain 7 kappaletta, Missale Aboense, Agricolan Se Wsi Testamenti ym.

15.00 Irjanteen kyläkirkko (Kaukomäentie 2). Satakunnan vanhin puukirkko sijaitsee kylässä, jossa on aikaisemmin ollut merkittävää teollista toimintaa. Bussissa matkalla Kokemäelle kerrotaan Pyhän Olavin kultista ja keskiaikaisesta ratsutiestä, joka vei Ulvilaan.

15.45 Pyhän Henrikin saarnahuone Kokemäellä. (Risteentie 28) Pyhän Henrikin kappeli sijaitsee Kokemäenjoen törmällä keskiaikaisen Teljän kauppapaikan alueella, Kokemäen Ylistaron kylässä. Paikalla on säilynyt vuosisatoja pieni hirsinen aitta, jossa perimätiedon mukaan Piispa Henrik saarnasi ja yöpyi 1150-luvulla. Ensimmäiset kirjalliset maininnat aitasta ovat 1600-luvun alusta, jolloin paikka mainitaan pyhiinvaelluskohteena. Vuosilustojen perusteella tehdyn ajoituksen mukaan vanhimmat hirret on kaadettu talvella 1472 – 1473. 1830-luvulla saarnahuone päätettiin suojella kansallisena muistomerkkinä. Turun kaupunginarkkitehti Per Johan Gylich suunnitteli saarnahuoneen suojaksi uusgoottilaisen, kahdeksankulmaisen tiilikappelin. Oven yläpuolella oleva runomuotoinen kirjoitus on August Ahlqvistin laatima. Kappeli vihittiin käyttöön 18.6.1857, jolloin vietettiin kristinuskon maahantulon 700-vuotisjuhlaa.

17.00 Köyliön kirkkosaari. (Kirkkosaarentie 217) Köyliönsaari on ollut merkittävä asuinpaikka jo rautakaudella. Suomen historiassa saari on keskeinen Lalliin ja Pyhään Henrikiin liittyvän perimätiedon ja tradition takia. Keskiajan vilkkain pyhiinvaelluspolku Pyhän Henrikin tie on johtanut Köyliön Kirkkoluodolta Lähteenkylästä Nousiaisiin. Lähteenkylästä tie jatkuu Huovintien nimellä Kokemäelle. Pyhiinvaellureitti on elvytetty ja ulottuu nykyään Turkuun. Köyliön kartanon rälssisäterin on oletettu olleen alkuaan pakanallisen talonpoikaispäällikön Lallin kartano. Kartano otettiin kristinuskon myötä kirkolle ja kartano oli keskiajalla piispankartanona. Kustaa Vaasan aikana kuninkaankartanona Cedercreutz-suvulle kartano on kuulunut 1740-luvulta alkaen. Taiteilija Emil Cedercreutz syntyi kartanossa 1879. Selostetaan Pyhän Henrikin legendan synty ja vaiheet.

19.00 Paluu Turkuun, Kauppatori (Agricolan patsas).

Ilmoittautumis- ja maksuohjeet

Huomioiden Vuojoen kartanolla tarjottavan lounaan varausehdot (sitova vahvistus 22.8. mennessä, minimiveloitus 20 hengeltä) on osallistujien toimitettava sitovat ilmoittautumiset ja matkan maksu maanantaihin 22.8. aamuun mennessä. Matkanjärjestäjä varaa oikeuden ohjelmamuutoksiin ja matkan peruuttamiseen liian alhaisen osallistujamäärän johdosta. Matkan hinta on laskettu 30 osallistujan perusteella, joten toivottavasti saamme tuon osallistujamäärän myös mukaan tälle mielenkiintoiselle retkelle. Matkan hinta 75 € (jäsenhinta; ei-jäsenille 85 €) sisältäen lounaan Vuojoen kartanossa, bussikuljetukset ja opastukset.

Sitovat ilmoittautumiset: Mikael Agricola -seuran matkanjärjestäjä ja vastuullinen matkanjärjestäjä: Matka Hermes/Saarijärven matkatoimisto, Puolalankatu 4, 20100 Turku

Puh. Raimo +358 400 664294 ja Marianne +358 40 7034491

matkahermes(a)hotmail.com

www.matkahermes.com