Agricola Belgian Ale -olut kunnioittaa suomen kirjakielen isää

tiistaina 22. marraskuuta, 2016
Agricola Belgian ale

Kuva: Laitilan Wirvoitusjuomatehdas

Alkon erikoisvalikoimaan otetut juhlaoluet 100-vuotiaan Suomen kunniaksi tulevat markkinoille loppuvuodesta 2016, mukana joukossaan Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan Agricola Belgian Ale. Oluellaan LWT haluaa osoittaa kunnioitustaan 100-vuotiaalle Suomelle sekä suomen kirjakielen isälle Mikael Agricolalle. Olut on myös näkyvästi esillä uskonpuhdistuksen maailmanlaajuista 500-vuotista taivalta juhlistavissa tilaisuuksissa.

Laitilan Agricola Belgian Ale on valikoitunut yhdeksi Alkon 100-vuotiaan Suomen kampanjaoluista. Tämä tyypiltään suodattamaton belgityylinen ale on Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan ja Mikael Agricola -seuran kunnianosoitus Suomen uskonpuhdistajalle ja kirjakielen isälle, Mikael Agricolalle.

Mikael Agricola valikoitui yrityksen kunnianosoituksen kohteeksi luontevasti. ”Omaleimainen kirjallisen ilmaisun tyyli on aina ollut yksi tavaramerkeistämme ja tulee olemaan sitä vastakin. Tästä saamme osittain kiittää Mikael Agricolaa, joka on meille tämän hienon työkalun, eli suomenkielen, aikoinaan kehittänyt”, toteaa Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan Toimitusjohtaja Rami Aarikka.

Suomen juhlavuoden lisäksi vuonna 2017 vietetään koko luterilaisessa maailmassa reformaation 500-vuotisjuhlaa, kun 31.10.2017 tulee kuluneeksi 500 vuotta siitä kun uskonpuhdistuksen isä Martti Luther naulasi 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen. Lutherin kytkös Agricolaan taasen syntyi aikoinaan juurikin oluen myötävaikutuksella, sillä Agricola tutustui kyseiseen juomaan oppi-isänsä Lutherin pöydässä. Lutherin vaimo piti eri puolilta Eurooppaa saapuneille teologianopiskelijoille majataloa, jossa vieraillessaan myös Agricola pääsi maistamaan oppi-isänsä vaimon panemaa olutta. Agricolasta kehittyikin oluen ystävä ja samasta syystä on luontevaa, että hänen nimikko-oluensa on näkyvästi esillä myös lokakuun lopulla 2016 Suomessakin käynnistyneen reformaation merkkivuoden tilaisuuksissa ”virallisena kisaoluena”.

”Olen ollut Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan kanssa ideoimassa Agricola-teemaan liittyvää yhteistyötä jo vuosikymmenen ajan, joten nyt sopivasti Reformaation merkkivuodeksi markkinoille tuleva, sarjassaan jo toinen Agricola-olut on vahva osoitus LWT:n sitoutumisesta Agricolan ja samalla myös itsenäisen Suomen asialle”, kiittelee Ossi Tuusvuori Mikael Agricola-seurasta.

Agricola Belgan Ale on varmasti monen mielestä omimmillaan nautiskelu- ja seurusteluympäristössä, mutta sen belgityylille ominainen hedelmäinen, mausteinen ja täyteläinen makuprofiili tekee siitä oivan kumppanin myös liha-, grilli-, riista- ja jälkiruoille ja erityisesti juustoille.

Uutuutta on saatavilla 33 cl:n pullopakkauksessa Alkon lisäksi valikoiduista ravintoloista.