Maarian kirkossa luentosarja reformaatiosta

maanantaina 16. tammikuuta, 2017

Maarian kirkko. Kuva: Ilari Aalto.

MAARIAN SEURAKUNTA REFORMAATIOMUUTOKSESSA (1500-luvulta alkaen)

Keskiaikaisen katolisen Maarian seurakunnan muuttuminen luterilaiseksi vaati pitkän ajan. Reformaatiomuutoksessa oli mukana useita Maarian kirkkoherroja. Kevään 2017 Maarian kirkon luentosarjassa esitellään Maarian kirkkoherroista Mikael Agricola, Jaakko Finno ja Erik Sorolainen, jotka omalla tavallaan ovat merkittävästi vaikuttaneet luterilaisuuden vakiintumiseen Suomessa. Lisäksi paneudutaan reformaation etenemiseen seurakuntaelämässä ja miten se vaikutti Maarian kirkkotilan muuttumiseen.

Sunnuntai 22.1.2017 kello 15.00 Jacobus Finno – ensimmäisen suomenkielisen virsikirjan luoja, emeritaprofessori Irmeli Helin. Maarian kirkko

Maarian kirkkoherrana Finno oli 1578–1588. Juhana III antoi Jaakko Finnon, joka tunnetaan myös Jaakko Suomalaisena, tehtäväksi toimittaa suomeksi muutamia välttämättömiä hengellisiä kirjoja. Näistä ilmestyi cathecismus, Yxi Wähä Rucouskiria ja kolmantena ensimmäinen suomenkielinen virsikirja vuonna 1583. Siinä oli 101 virttä, joista Finnon omia virsiä oli 7. Vielä nykyisessä virsikirjassakin on hänen kirjoittamiaan virsiä. Maarian kirkossa on Finnon muistokivi.

Professori Helin käsittelee esitelmässään 1500-luvun virsisuomennosten suhdetta saksalaisiin lähtöteksteihin sekä erityisesti yhteisöllisyyden käsitesisällön muutosten vaikutusta vanhojen virsien muutoksiin ja uudelleenkäännöksiin.

Sunnuntai 12.2.2017 kello 15.00 Erik Sorolaisen postilla, professori Jyrki Knuutila. Maarian kirkko

Maarian kirkkoherrojen luettelossa Erik Sorolainen mainitaan nimellä Ericus Erici 1616–1625. Sorolainen joutui kuningas Juhana III ja hänen seuraajiensa aikana karvaastikin kokemaan toteutuuko katolisuus vai luterilaisuus Ruotsin valtakunnassa. Sorolainen oli Turun piispana 1583–1625. Hänen tärkeimmät kirjalliset tuotteensa ovat Catechismus (1614), Postilla I (1621) ja Postilla II (1625). Professori Jyrki Knuutila valottaa Sorolaisen ajan kirkollista elämää ja hänen henkilöhistoriaansa sekä erityisesti Postillan merkitystä kansan hartauselämässä.

Lauantai 11.3.2017 kello 12.00 – 16.00 Mikael Agricola -symposiumin I osa Turun kristillisellä opistolla

Teologian tohtori ja Agricolan sisaren jälkeläinen Juhani Holma valottaa Agricolan teologista ajattelua, professori Simo Heinonen kertoo Agricolan suhteesta poliittiseen johtoon eli kuningas Kustaa Vaasaan, professori Kaisa Häkkisen aiheena on Agricola ja kieli sekä lopuksi professori Erkki Tuppurainen esitelmöi Agricolasta virsimusiikin näkökulmasta.

Sunnuntai 19.3.2017 kello 15.00 Miten reformaatio muutti Maarian kirkkotilaa? professori Markus Hiekkanen. Maarian kirkko

Ruotsin itäisessä osassa reformaatiomuutokset etenivät emämaata hitaammin. Maariassakin kirkon sisätilat säilyivät osittain jopa 1700 – luvulle saakka keskiaikaisessa asussaan. Professori Hiekkanen kertoo reformaatioajatusten etenemisestä Suomessa ja miten ne vaikuttivat Maarian seurakuntaan. Mitä alkuperäisiä elementtejä löytyy vielä Maarian kirkossa?

Keskiviikko 29.3.2017 paastonajan ekumeeninen ristintiehartaus kello 19.00 Mukana isä Peter Gebara SCJ Turun katolisesta seurakunnasta. Maarian kirkko

Sunnuntai 9.4.2017 kello 16.00 Mikael Agricolan runoja Turun lausunta-kerhon esittämänä. Mukana myös Mikael Agricola/Niilo Rantala. Pappilan talli

Sunnuntai 7.5.2017 kello 16.00 Lutherin pöytäpuheita. Pappilan talli
Yksin armosta – vastakkainasettelusta yhteyteen -teemasta ovat keskustelemassa piispa Teemu Sippo SCJ katolisesta kirkosta ja piispa Kaarlo Kalliala luterilaisesta kirkosta. Mukana on Turun katolisen seurakunnan Birgitta-kuoro.

Toinen pöytäpuhetilaisuus on syksyllä.

Sunnuntai 2.7.2017 Marian päivän messu kello 17 Koroistenniemellä
Messuun on mahdollisuus kulkea pieni pyhiinvaellus kello 16.30 Maarian kirkolta Koroistenniemelle.

Lisäinformaatiota

Pertti Pussinen