Rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta 2018!

sunnuntaina 24. joulukuuta, 2017

Jouluevankeliumi Agricolan Siinä Wdessa Testamentissa (1548).

Hyvät Mikael Agricolan ystävät!

Se tapactui sijs nijnä peiuine …ette synnyttemisē peiuet tulit teutetyxi. Ja hen synnytti poian henen Esikoisens / ia kiäri henen capalohin / ia laski henen Seimen / sille ettei ollut heille sija maiassa

Evankeliumi Luukkaan mukaan 2:1, 6–7

Tervehdimme Teitä kaikkia tutun jouluevankeliumin katkelman sanoilla Mikael Agricolan Uudesta testamentin (1548) mukaan. Sanat puhuvat joulun ihmeestä, siitä, että Jumala syntyi ihmisten hahmoon. Näitä sanoja on luettu ja tulkittu Mikael Agricolan päivistä aina jouluisin lähes 500 vuoden ajan.

Kuluvana vuonna on muistettu reformaation 500-vuotista taivalta. Pyhäinpäivän aattona 1517 Martti Luther – myöhemmin Mikael Agricolan opettaja – aloitti historiallisen tapahtumakulun naulaamalla 95 teesiään Wittenbergin kirkon oveen. Myös Mikael Agricola -seura on osallistunut monin tavoin merkkivuoden viettoon. Agricola-viikolla huhtikuussa seura järjesti koululaisille suunnatun Turun uusi Agricola -kilpailun, ja viikko huipentui Agricolan päivänä Agricola-messuun Turun tuomiokirkossa.

Toukokuussa Mikael Agricola -seura isännöi yhdessä Kuninkaantien muusikoiden kanssa Lutherin suoran jälkeläisen Christian Priesmeierin vierailun Turkuun. Toukokuun lopussa seura järjesti menestyksekkään retken Ruotsin reformaatiokaupunkeihin Västeråsiin, Arbogaan, Strängnäsiin ja Tukholmaan. Matkan varrella tutustuttiin myös Gripsholmin linnaan, riimukiviin ja hautakumpuihin. Syyskuussa seura oli mukana Pernajan Agricola-seuran järjestämässä Mikaelinpäivän seminaarissa ja lokakuussa yhdessä Kansallisarkiston kanssa Turun kirjamessuilla.

Vuoden 2018 kevätretki suuntautuu Närpiöön ja Turkuun palataan Satakunnan kautta. Retkellä tutustutaan keskiaikaisiin kirkkoihin ja kiinnostaviin muinaisjäännöksiin. Retken alustava ajankohta on to–pe 10.–11.5.2018.

Kiitos kaikille seuran hallinnossa ja käytännön työssä toimineille erinomaisesta työpanoksesta vuonna 2017. Kiitos myös seuran jäsenille sekä kaikille yhteistyötahoille kuluneen vuoden yhteistyöstä.

Rauhallista jouluaikaa ja menestyksekästä uutta vuotta 2018!

Jyrki Knuutila                                               Ilari Aalto

Puheenjohtaja                                              Sihteeri