Mikael Agricolan muistomerkki pystytetään uudelleen Viipuriin kesäkuun lopulla

tiistaina 7. huhtikuuta, 2009

Viipurissa paljastetaan lauantaina 27. kesäkuuta 2009 Mikael Agricolan (n. 1507–1557) muistomerkki luterilaisen Pietari-Paavalin kirkon edustalla. Viipuri oli nuoren Mikaelin koulukaupunki 1520-luvulla, ja sinne hänet on myös todennäköisesti haudattu pääsiäisen aikoihin vuonna 1557, kun Turun piispa oli menehtynyt reessään ollessaan palaamassa Moskovaan suuntautuneelta, kuningas Kustaa Vaasan lähettämän rauhanvaltuuskunnan matkalta.

Muistomerkin paljastus on osa vuonna 2007 vietetyn Mikael Agricolan juhlavuoden virallista perintöä, josta juhlavuoden valtuuskunta päätti viimeisessä virallisessa kokouksessaan helmikuussa 2008. Muistomerkin paljastustilaisuuteen osallistuu Suomen kirkon edustajana arkkipiispa Jukka Paarma. Muistomerkin paljastustilaisuuden lisäksi viikonvaihteen 27.-28.6.2009 aikana on suunniteltu järjestettäväksi myös muita kulttuuritapahtumia. Paikalle odotetaan runsaasti suomalaista ja paikallista yleisöä.

Muistomerkin pronssinen Agricolaa esittävä puolivartalokuva on uusvalos Emil Wikströmin alun perin kesäkuussa 1908 Viipurissa paljastetun muistomerkin Agricolaa esittäneestä hahmosta. Suomalaiset kuljettivat muistomerkin pronssiset hahmot turvaan talvisodan viime vaiheissa maaliskuun alussa 1940, minkä jälkeen ne katosivat. Suurikokoinen graniittinen jalusta purettiin sodan jälkeen. Uuden muistomerkin graniittijalusta on veistetty Kamennogorskissa (Antreassa) ja sen kauluskivenä on alkuperäinen, osin vaurioitunut Emil Wikströmin suunnittelema noin 1 tn painoinen kauluskivi. Muistomerkin viereen tullaan pystyttämään siitä ja Agricolasta kertova tekstilaatta.

Hankkeen toteutuksesta on Suomessa vastannut Agricola 2007 -muistomerkkitoimikunta ja Venäjällä Viipurin kaupunki, joka tulee järjestämään myös paljastusjuhlallisuudet yhteistyössä Mikael Agricola -seuran alaisuudessa nykyisin toimivan toimikunnan kanssa. Muistomerkkihanketta tukevat taloudellisesti opetusministeriö, kirkkohallitus, Svenska Kulturfonden, Litteratursällskapet i Finland ja Cargotec Oy.

Mikael Agricola -seura järjestää muistomerkin paljastustilaisuuteen Viipuriin tilausbussimatkan, jonka vastaavana matkajärjestäjänä toimii turkulainen matkatoimisto MatkaHermes (www.matkahermes.net).

Agricolaa juhlitaan jälleen 9.4.

Agricolan päivänä 9.4. klo 15 järjestetään perinteiseen tapaan seppeleenlasku Oskari Jauhiaisen Agricola-patsaalla Turun tuomiokirkon seinustalla.  Agricolaa juhlitaan kiirastorstaina ympäri Suomea muun muassa kirkoissa ja kouluissa. Agricolan ja suomen kielen päivä on virallinen liputuspäivä.

Mikael Agricolan elämäntyöllä on ollut suuri merkitys suomalaiselle kulttuurille. Häntä pidetään Suomen kirjakielen ja suomenkielisen kirjallisuuden isänä, kirkon uudistajana sekä rauhanneuvottelijana Ruotsin ja Venäjän välisessä sodassa 1554–1557. Agricolan perintö on selvästi nähtävissä nykyisinkin, vaikka hänen kuolemastaan on kulunut jo yli 450 vuotta.

Viipurin muistomerkkihankkeesta, Agricolasta sekä Agricolan päivän juhlallisuuksista Turussa löytyy Mikael Agricola -seuran verkkosivuilta (www.mikaelagricolaseura.fi) ja Mikael Agricola portaalista (http://agricola.utu.fi/mikael). Lisätietoja antaa muistomerkkitoimikunnan sihteeri Ossi Tuusvuori (ossi.tuusvuori@utu.fi, gsm 040 -7608280).<!–[endif]–>

Avainsanat: , , ,