Kirkon kulttuuripalkinto Kaisa Häkkiselle

keskiviikkona 7. helmikuuta, 2018

Professori emerita Kaisa Häkkiselle myönnettiin kirkon kulttuuripalkinto. Kuva: Suomen evankelisluterilainen kirkko.

Kirkon kulttuuripalkinto 2017 myönnettiin pitkäaikaiselle Mikael Agricola -seuran hallituksen jäsenelle, professori emerita Kaisa Häkkiselle. Arkkipiispa Kari Mäkinen jakoi palkinnon 30.1.2017 Helsingissä.

Palkinnon perusteissa todetaan, että Kaisa Häkkinen on tehnyt mittavan uran suomen kielen historian ja etymologian tutkijana, yhtenä keskeisenä tutkimusalana Mikael Agricolan kieli. Tämä on johtanut hänet tutkimaan Agricolan ohella myös muuta reformaation alkuajan suomenkielistä liturgiaa, mm. Westhin koodeksia, vanhinta suomenkielistä liturgista lähdettä. Hän on myös tutkimusalansa popularisoija, mistä viimeisin esimerkiksi on yhdessä Tytti Issakaisen, Maisa Tomperin ja Pekka Rahkosen kanssa toimitettu, lapsille tarkoitettu A sanoi Agricola (Kirjapaja 2017).

Kaisa Häkkinen on myös merkittävällä tavalla vaikuttanut erilaisissa reformaation merkkivuoden hankkeissa. Vuosina 2011–2014 hän toimi virsikirjan lisävihkon suomenkielisen työryhmän suomen kielen asiantuntijana laajentaen siinä roolissa virsiemme kielellistä ilmaisua.

Kirkon kulttuuripalkintoa on jaettu vuodesta 1992 lähtien. Se jaetaan vuosittain tunnustuksena kristillisen sanoman kannalta merkityksellisestä taiteellisesta toiminnasta tai kulttuuriteosta. Palkinto on arvoltaan 6000 euroa.

Aiempina vuosina palkinnon ovat saaneet muun muassa gospelmuusikko Jaakko Löytty, Ulla-Lena Lundberg teoksellaan Jää sekä Kauneimmat joululaulut -tapahtuma.

Kulttuuripalkinnon saajasta päätti työryhmä, jonka jäseniä ovat ohjelmistosuunnittelija Antti Alanen, professori emerita Liisi Huhtala, toimintakeskuksen johtaja Anna-Mari Kaskinen, kirjailija Antti Nylén ja toimittaja Pekka Heikkilä.

Mikael Agricola -seura onnittelee lämpimästi palkinnosta!