Mikael Agricola -seuran kevätretki Viroon ja Saarenmaalle 17.–19. toukokuuta 2019

keskiviikkona 23. tammikuuta, 2019

Kaalin kraatterijärvi Saarenmaalla. Kuva: Kaspars Priede (Wikimedia Commons).

Saarenmaa Viron länsirannikolla on yksi Itämeren suurista saarista, joilla kaikilla on oma ja usein omaperäinen historiansa. Saarenmaalla kirkkorakennukset antavat alueelle leiman, jossa yhtyvät keskiajan saksalaiset ja gotlantilaiset piirteet. Saaren oma kalkkikivi antoi mahdollisuudet muotoilla niiden koristeita tavoilla, jotka eivät esimerkiksi Suomessa olisi voineet olla mahdollisia. Saaren hedelmällinen maaperä tuotti hyvää satoa, mutta tämä oli samalla kirous: 1200-luvulla päätynyt saksalaisvaltaus tuotti vielä tänä päivänä eri tavoin näkyvän jyrkän yhteiskunnallisen jakautumisen. Varsinkin Kaarman ja Karjan kirkot kertovat tästä. Kuresaaren linna, yhdessä toisen sotilaallisen kohteemme Haapsalun kanssa, antaa kuvan siitä vallan keskittymisestä, joka läntisessä Virossa tapahtui.

Asiantuntijaoppaina toimivat Mikael Agricola -seuran omat asiantuntijat. Käytössämme on koko matkan ajan Seppo-Juhani Oy/Sjoy Travelin nykyaikainen ja hyvin varusteltu bussi ja kuskina itse Seppo-Juhani. Hotellimme Kuresaaressa on aivan meren rannalla sijaitseva Spa Hotel Meri, joka sijaitsee kävelyetäisyydellä Kuresaaren keskustasta.

Perjantai 17.5.

5:15    Lähtö bussilla Turusta (matkalla tarvittaessa kyytiin pikavuoropysäkeiltä)

7:15   Helsinki (Kiasman pysäkki)

7:45   Saapuminen Länsisatamaan

9:00   Eckerö Linen Finlandia lähtee Tallinnaan

11:15 Laiva saapuu Tallinnaan

11:45 Lähdemme bussilla Tallinnan satamasta

13:30 Saavumme Haapsaluun, jossa nautimme lounaan (paikka vahvistetaan myöhemmin, maksu sovitaan matkan aikana)

Haapsalussa tutustumme piispanlinnaan ja -kirkkoon

Lautta Virtusta Kuivatsuun (lauttamatkan kesto n. 30 min.), ennen lauttaan nousua mahdollisuus kahviin ja virvokkeisiin sekä ostoksiin lauttaterminaalissa

Tutustumme Saarenmaalle saavuttuamme Muhun kirkkoon

17:00 Majoittuminen hotelliin Spa Hotelli Meri Kuresaaren kaupungissa

18:00 Bussiretki rautakaudella tapahtuneen taistelun jälkeiseen joukkohautaan Salmessa ja meteoriitin iskemään kraateriin Kaalissa

Paluu hotelliin

Iltaohjelma vapaa (voimme sopia matkan aikana myös yhteisestä päivällisestä).

Lauantai 18.5.

Aamiainen hotellissa

9:30 Lähtö bussilla hotellista

Tutustuminen Valjalan, Pühan ja Kaarman kirkkoihin

13:00 Lounas (Kuresaaressa, omakustanteinen)

Tutustumme lounaan jälkeen Kuresaaren piispanlinnaan sekä Kuresaaren kaupunginkirkkoon, Karjan kirkkoon ja aikataulun salliessa myös ortodoksiseen kirkkoon

16:30 Paluu hotelliin

Päivällinen (vapaa)

19:00 Iltaohjelma avoin (mahdollinen iltaohjelma vahvistetaan myöhemmin)

Sunnuntai 19.5.

Aamiainen hotellissa

10.00 Lähtö bussilla hotellista kohti Tallinnaa

Lounas Tallinnassa (omakustanteinen)

Tutustumme Tallinnan tuomiokirkkoon. Mikael Agricolan poika Kristian toimi Tallinnan piispana

Muita Tallinnan kohteita

Omaa aikaa Tallinnassa

17:15 Bussimme on oltava Tallinnan satamassa

18:30 Eckerö Linen Finlandia lähtee Helsinkiin

21:00 Laiva saapuu Länsisatamaan

21:30 Bussi lähtee Länsisatamasta ja ajaa Helsingin keskustan kautta ennen kuin matkaamme kohti Turkua (matkalla mahdollisuus jäädä bussista pikavuoropysäkeillä)

24:00 Saapuminen Turkuun

Matkaehdot:

Muutokset ja tarkennukset ohjelmaan mahdollisia ja niistä ilmoitetaan erikseen.

Sitovat ilmoittautumiset matkalle 20.3. mennessä: matkahermes@hotmail.com

(varauksen yhteydessä nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero sekä tieto seuran jäsenyydestä)

Matkan hinta sisältäen hotellimajoituksen aamiaisineen, bussikuljetuksen sekä laivamatkat:

MA-seuran jäsenille H/2 295 €

ei-jäsenille H/2 320 €

H/1 lisämaksu 50 €

Mahdolliset ennakkoon varatut ruokailut lisätään matkan hintaan.

Matkan maksu varauksen yhteydessä:

Matka Hermeksen tili:  FI35 4309 0010 1045 78

Viite: Mikael Agricola-seuran kevätretki ja maksajan nimi

tai sopien muusta järjestelystä matkatoimiston kanssa.

Lisätiedot:

matkahermes@hotmail.com

Raimo: 0400- 664294

Mari: 040- 7034491

Liittyminen Mikael Agricola-seuran jäseneksi on mahdollista seuran kotisivuilla tästä linkistä: http://www.mikaelagricolaseura.fi/?page_id=9ä: