Rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta 2017!

perjantaina 23. joulukuuta, 2016

Kuvalähde: Wikimedia Commons

Hyvät Mikael Agricolan ystävät!

Se Wsi Testamenti 1548: Luuk. 2: 8–14 Vuoden 1992 Raamattu: Luuk. 2: 8–14
Ja paimenet olit samas paicakunnas walwadhen pellola laumans ylitze / iotca wartioitzit öölle heiden Carians.

Ja catzo / HERRAN Engeli seisoi heiden tykenens / ia HERRAN kircaus heite ymberinswalghisti /ia he peliestyit swrella pelgolla. Ja sanoi heille engeli / elkette te pelietkö /sille catzo mine ilmotan teille swren ilon / ioca tuleua on caikelle Canssalle Sille ette teille ombi tenepene syndynyt Wapactaija / ioca ombi HERRA Christus Dauidin Caupungis. Ja teme on teille mercki. Te leudhet Lapsen Capalohin kiärityn / panduna seimeen.

Ja cocta oli Engelin cansa swri Taiuallisen sotawägen ioucko / iotca kijtit Jumalata ia sanoit /Cunnia olcon Jumalā corkiuxijs Ja maasa Rauha / Ja inhimisis hyue Tacto.

Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa.

Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet, mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä.”

Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen: – Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.

Tervehdimme Teitä kaikkia tutun Jouluevankeliumin katkelman sanoilla Mikael Agricolan Uuden testamentin (1548) mukaan. Siinä meille kerrotaan siitä, että joulun ihmettä, Sanan tuloa lihaksi kutsuttiin todistamaan tavalliset, työtä tekevät ihmiset. Ensimmäisen joulun sanomaa ei siis ilmoitettu ensiksi ”maan mahtavimmille”. Ilmoitus tapahtui siitä huolimatta suurimmalla mahdollisella tavalla, sillä suuri, kirkkaana loistanut taivaallinen sotajoukko huolehti tiedottamisesta. Sotajoukko julisti Jumalan kunniaa sekä kuulutti rauhaa ja hyvää tahtoa ihmisten välille.

Mikael Agricola jatkoi ensimmäisenä jouluna tapahtuneen ilmoittamista suomentamalla yllä olevat Luukkaan evankeliumin sanat lähes 500 vuotta sitten. Taivaallinen sotajoukko kuulutti siis ihmisten välistä rauhaa ja sen ilmenemistä suopeudessa toisia ihmisiä kohtaan. Tämä jouluevankeliumin yksityiskohta oli ajankohtainen Agricolan aikana ja on sitä edelleen. Ihmiset voivat olla suopeita toisilleen ainoastaan siksi, että Jumala on tehnyt sen mahdolliseksi ensimmäisenä jouluna syntyneessä Lapsessa.

Tämä eurooppalaiseen kulttuuriin olennaisesti kuulunut kristinuskon perusajatus on välittynyt suomen kielellä Agricolan opetuksesta aina vuoteen 2016. Mikael Agricola -seura on kuluneena vuonna jatkanut omalta osaltaan hänen elämäntyönsä esillä pitämistä monin eri tavoin.

Päättyvänä vuonna seuran toimintaan on kuulunut seuraavaa:

• Seppeleenlasku Agricolan patsaalle Turun tuomiokirkon luona yhdessä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kanssa Mikael Agricolan päivänä 9.4.2016. Professori emerita Kaisa Häkkinen käytti Seuran puheenvuoron ja haastatteli Turun tuomiokirkon Agricola-kappelissa nuorta Agricolaa esittänyttä Niilo Rantalaa. Tilaisuus jatkui Maarian kirkossa, missä professori emerita Kaisa Häkkinen ja dosentti Terttu Lempiäinen kertoivat Agricolan ajan kasveista ja Niilo Rantala esitti laulun Tempus adest floridum.
  • Kevätkokous Turussa 12.5.2016. FT Aleksanteri Saksa piti esitelmän ”Viipurin arkeologiset tutkimukset ja vanhan tuomiokirkon raunioiden tutkimus- ja restaurointihanke”.
  • Syysretki Satakuntaan 17.9.2016
  • Osallistuminen Turun kirjamessuille 30.9.–2.10.2016. Kirjamessuilla käynnistettiin koululaisille tarkoitettu Turun uusi Agricola -kilpailu, joka jatkuu keväällä 2017
  • Reformaation 500-vuotismerkkivuosi alkoi 31.10.2016
  • Syyskokous 30.11.2016 Turussa. FM Ilari Aalto piti esitelmän ”Matkustaminen keskiajan ja Agricolan ajan Suomessa”.
  • Mikael Agricola -seuran omien Facebook-sivujen avaaminen (https://www.facebook.com/mikaelagricolaseura/). Tervetuloa tykkäämään sivuista!
  • Suomen 100-vuotisjuhlavuotta ja reformaation 500-vuotismerkkivuotta juhlistavan Agricola Belgian Ale -oluen lanseeraaminen yhdessä Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan kanssa.

Myös tulevana vuonna järjestetään totuttuun tapaan kevät- ja syysretki. Kevätretki suuntautuu 24.–28.5.2017 Ruotsiin Mälarenin alueelle, Ruotsin reformaation tärkeille tapahtumapaikoille. Syysretki tehdään jälleen kotimaan kohteeseen, joka päätetään myöhemmin. Lisäksi pidetään sääntömääräinen kevät- ja syyskokous. Tulevana vuonna Seura juhlistaa reformaation 500-vuotismerkkivuotta monin tavoin, muun muassa Kohtaamisia Agricolan kanssa -luentosarjalla ja Agricolan ajan Turku -kaupunkipelin julkistamisella.

Kiitämme kaikkia Seuran hallinnossa ja käytännön työssä toimineita erinomaisesta, asiaan paneutuneesta ja voimia säästämättä tehdystä työstä vuonna 2016! Kiitämme myös Seuran jäseniä ja kaikkia yhteistyötahoja kuluneen vuoden yhteistyöstä.

Rauhallista jouluaikaa ja menestyksekästä uutta vuotta 2017!

Jyrki Knuutila                                        Ilari Aalto

Puheenjohtaja                                       Sihteeri