Seuran julkaisu ilmestynyt painosta

perjantaina 25. elokuuta, 2023

Meillä on ilo ilmoittaa, että seuran ensimmäinen oma julkaisu Mikael Agricola, Turku ja Suomi on ilmestynyt painosta. Julkaisu on artikkelikokoelma, jonka ovat toimittaneet Kaisa Häkkinen ja Tanja Toropainen. Kirjoittajat ovat seuran piirissä toimivia asiantuntijoita. Kirjassa on 272 sivua, ja sen sisällys jakautuu neljään osastoon:

Turku, Suomen hiippakunnan pääkaupunki

Kari Uotila: Mikael Agricolan Turku 1500-luvun alkupuolella

Visa Immonen: Pyhän Olavin dominikaanikonventti ja luterilainen reformaatio

Markus Hiekkanen: Turun tuomiokirkko Mikael Agricolan aikana

Jukka Paarma: Mikael Agricola Turun piispana

Jussi Nuorteva: Mikael Agricola eurooppalaisen oppineisuuden edustajana Turun hiippakunnassa

Elämää Mikael Agricolan ajan Turussa

Terttu Lempiäinen: Kumerkkia, humalaa ja yrttejä Dokumentteja ja arkeobotaanisia löytöjä Agricolan ajan viljelystä ja hyötykasveista Suomessa

Kaisa Häkkinen: Monikielinen Turku ja Turun suomenkielinen nimi

Mikael Agricola ja suomen kieli

Simo Heininen: Mikael Agricolan Uusi testamentti

Harri Uusitalo: Vanhimmat suomenkieliset Isä meidän -rukoukset Agricolalla ja aikalaisilla

Maria Lehtonen: Mikael Agricolan teokset Vanhan kirjasuomen sanakirjan perustana

Kaisa Häkkinen: Mikael Agricolan sanakirja

Tanja Toropainen: Yhdyssanat Mikael Agricolan teoksissa

Mikael Agricola – faktaa vai fiktiota

Kaisa Häkkinen & Tanja Toropainen: Mikael Agricola – kansallinen suurmies

Roope Lipasti: Totta ja tarua – Agricola romaanihenkilönä. Pohdintoja romaanin Mikaelin kirja synnystä

Lisäksi kirjassa on alkusanat, lähdeluettelo, henkilöhakemisto ja kirjoittajien esittely. Kirjassa on artikkelien aihepiireihin liittyvää kuvitusta. Osa valokuvista on otettu seuran retkillä Suomessa ja ulkomailla.

Kirjaa myy Tiedekirja, jolla on verkkokauppa ja kivijalkamyymälä Helsingissä Säätytalon vieressä. Kirjan normaalihinta on 34 euroa, mutta jäsenmaksunsa maksaneilla seuran jäsenillä on mahdollisuus ostaa kirja jäsenhintaan 25 euroa seuran omissa tilaisuuksissa tai seuran osastolta Turun kirjamessuilla. Kirjaa ja kirjoittajaryhmää esitellään Turun kirjamessuilla 29.9.2023 kello 16:30−18 Jukolassa järjestettävässä Mikaelin päivän seminaarissa, jonne sekä seuran jäsenet että muut Agricolan ystävät ovat lämpimästi tervetulleita.