Retki Novgorodiin toukokuussa 2010

tiistaina 6. lokakuuta, 2009

MIKAEL AGRICOLA -SEURAN MATKA AGRICOLAN JALANJÄLJILLÄ
NOVGORODIIN 19.-23.5.2010

Mikael Agricola -seura järjestää yhteistyössä Suomen kirkkohistoriallisen seuran kanssa kevätretken Novgorodiin 19.- 23.5.2010. Vastuullisena matkajärjestäjänä toimii turkulainen matkatoimisto MatkaHermes.

Matka tehdään Ruotsi-Suomen kuninkaan Kustaa Vaasan Moskovaan ja Novgorodiin vuoden 1557 alussa lähettämän rauhanneuvotteluvaltuuskunnan jäljillä. Valtuuskunnan ollessa huhtikuussa 1557 paluumatkalla Novgorodista menehtyi 9.4. valtuuskunnassa merkittävän aseman saavuttanut Turun piispa Mikael Agricola Kuolemajärven (silloisen Uudenkirkon) Kyrönniemellä. Rauhanvaltuuskunnan matkasta kerrotaan Kari Tarkiaisen Agricolan juhlavuonna ilmestyneessä teoksessa ”Ruotsin ja Venäjän rauhanneuvottelut 1557. Mikael Agricola Ruotsin lähetystön jäsenenä”. SKST 1104. Helsinki 2007.

Matkan aikana tutustumme Novgorodiin kirkollisena ja kulttuurisena välittäjänä idän ja lännen välillä sekä kuulemme asiantuntijoiden esityksiä liittyen Agricolaan ja rauhanvaltuuskunnan matkaan.  Lisäksi menomatkalla yövytään Agricolan koulu- ja hautakaupungissa Viipurissa, jossa tutustutaan kesäkuun lopulla 2009 uudelleen paljastettuun Agricolan muistomerkkiin.

Asiantuntijaoppaina matkalla ovat muun muassa arkeologi Aleksandr Saksa (Venäjän tiedeakatemia, Novgorodin yliopisto) sekä Gennadi ja Nina Kovalenko (Novgorodin yliopisto).

Matkaan lähdetään MatkaHermeksen tilausbussilla Turusta keskiviikkona 19.5. klo 16. Kiasman pysäkille Helsinkiin saavutaan noin klo 18. Ensimmäinen yö yövytään Viipurissa ja Novgorodissa on kolme hotelliyötä. Paluu Suomeen tapahtuu sunnuntain ja maanantain välisenä yönä (23./24.5.).

Lisätietoja Mikael Agricolasta Mikael Agricola -seuran verkkosivuilta: www.mikaelagricolaseura.fi.

Alustava matkaohjelma (varaus muutoksiin) on seuraava:

Keskiviikko 19.5.

16.00 Lähtö Turusta, Kauppatorin, ort. kirkko

18.00 Lähtö Helsingistä, Kiasman pysäkki

23.00 Saapuminen Viipuriin ja majoittuminen (Hotelli Viipuri)

Torstai 20.5.

8.00 Aamiainen hotellissa

9.00 Vierailu Agricolan muistomerkillä, Pietari-Paavalin kirkossa ja vanhan tuomiokirkon raunioilla

10.30 Lähtö kohti Pietaria/Novgorodia, matkalla lounas- ja kahvitauot

12.30 Tulo Pietariin. Lounas hotelli Rossijassa (omakustanteinen)

15.00 Lähtö Novgorodiin

18.00 Saapuminen Novgorodiin ja majoittuminen hotelliin (Hotelli Inturist)

– Lyhyt iltakävely ja orientaatio kaupunkiin Aleksandr Saksan opastuksella

– Päivällinen oman valinnnan mukaisessa paikassa

Perjantai 21.5. – Sofian puolen lähiseutu/ länsikaupunki

Yksityiskohtainen aikataulu ja tarkempi ohjelma vahvistetaan matkan aikana

AAMUPÄIVÄ
1. Perynia-Peryn-skiitta ja Novgorodin sloveenien asuinpaikka merovingiajalta sekä Perun -nimisen pakanajumalan palvontapaikka
2. Pyhän Yrjön luostari (1030) sekä Pyhälle Yrjölle nimitetty kirkko (1119)
3. Vitoslavitsy -puuarkkitehtuurinmuseo

LOUNAS
Ravintola Yrjön podvorje, Jurveskoje podvorje (omakustanteinen)

ILTAPÄIVÄ
Kaivauspaikka Troitskiy raskop, kaupungin historia ja Kreml – mm. Sofian katedraali (1045-1050)

18.00 Paikallisen yliopiston edustajien tapaaminen (varmistuu perillä)

20.00 Päivällinen Kefe na sennoi -ravintolassa (omakustanteinen)

Lauantai 22.5. – Torsovaja Storina/itäkaupunki

AAMUPÄIVÄ
Nereditsan kirkko (1198) ja Rurikin gorodische (nähdään kirkolla)
Volotovon Jumalan äidin kuolonuneen nukkumisen kirkko (1352), Hutynin luostari (arkkipiispan residenssi)

LOUNAS
Kafe Kolme Paksua miestä (omakustanteinen)

ILTAPÄIVÄ
1. Jaroslavin tori ja hovi, Pyhälle Nikolaukselle omistettu kirkko (1113-1116)
2. Kristuksen kirkastumisen kirkko (1374), jossa Feofan Kreikkalaisen 1378 maalaamia freskoja
3. Snamensky sobor (The Cathedral of the sign) 1682-1688
4. Fedora Srtatilatin kirkko (1360-1361)

18.00 Risteily Ilmajärvelle (osallistumisvahvistukset menomatkalla, omakustannus, kesto n. 1t.)

Päivällinen ja illanvietto, Hotelli Intourist (omakustannus)

Sunnuntai 23.5.

Aamulla lyhyt osallituminen liturgiaan

12.00 Lähtö Novgorodista, matkalla kahvi- ja ruokatauot

17.00 Ruokailu Viipurissa (Pyöreä torni, omakustannus)

21.30 Saapuminen Helsinkiin

23.30 Saapuminen Turkuun

Bussissa kuulemme seuraavia tietoiskuja ja miniluentoja:

Jyrki Knuutila: Kuninkaantien varret

Kaisa Häkkinen: Kuninkaantien paikannimistä Agricolan aikana – vähän ennen ja jälkeenkin

Jyrki Knuutila: Mikael Agricolan ja Paavali Juustenin matkareitit

Aleksandr Saksa ja Jyrki Knuutila: Hiekkanen: Landskrona – osa varhaista ruotsalaista ja suomalaista valloitushistoriaa

Aleksandr Saksa ja Jyrki Knuutila: Lyhyt johdanto Inkerinmaan historiaan

Aleksandr Saksa: Fennougrien, slaavien ja muiden etnisten ryhmien kohtaaminen Novgorodinnaalla

Kaisa Häkkinen: Venäjän kielen vaikutus suomen kieleen – ja saman toisin päin

Aleksandr Saksa: Rurikin Gorodish ja Staraja Ladoga osana Novgorodin esihistoriaa

Jyrki Knuutila: Pyhä Olavi suomalaisessa kirkkomaisemassa ja Novgorodissa

Matkan hinta 540 € sisältää ryhmäviisumin, bussikuljetuksen, majoitukset (2 hh) aamiaisineen sekä opastukset. Yhden hengen huoneesta peritään 80 euron lisämaksu Novgorodin Inturist hotellissa.

Hintaan ei sisälly ruokailuja eikä mahdollisia maksullisia konsertti- teatteri- tai muita ohjelmia. Ohjelmaan sisältyvät valinnaiset maksulliset ohjelmaosuudet vahvistetaan alkuvuonna 2010.

Tiedustelut ja varaukset: Matkatoimisto MatkaHermes

Puolalankatu 4, 20100 Turku

puh. 02 2505520

puh. 0400 664294

fax 02 250 5548

matkahermes@hotmail.com

www.matkahermes.net

Tulostettavan version ohjelmasta löydät täältä.