Agricola-aiheista ohjelmaa Turussa huomenna 11.3.

perjantaina 10. maaliskuuta, 2017

Huomenna lauantaina Mikael Agricolasta ja reformaatiosta kiinnostuneita hemmotellaan Turussa koko päivän ohjelmalla.

Klo 12.00–16.00 Turun kristillisellä opistolla (Lustokatu 7) järjestetään Mikael Agricola -symposiumin I osa. Symposiumin puhujat ja esitelmät ovat:

teologian tohtori Juhani Holma aiheesta ”Agricola ja teologia”
professori emeritus Simo Heininen aiheesta ”Agricola ja Kustaa Vaasa”
professori emerita Kaisa Häkkinen aiheesta ”Agricola ja kieli”
professori emeritus Erkki Tuppurainen aiheesta ”Agricola ja virsimusiikki”

Tilaisuus on maksuton, ja väliajalla on kahvi- ja pitsapalatarjoilu. Symposiumin esitteen voi ladata täältä: www.koroinen.fi/HaliSeura/EsiteSymposium.pdf

Symposiumin jälkeen on mahdollista siirtyä Turun tuomiokirkkoon, missä Kuninkaantien muusikot ovat järjestäneet yhteistä ohjelmaa Mikael Agricola -seuran kanssa. Erkki Tuppurainen esitelmöi tuomiokirkon Tarkk’ampujan kappelissa klo 16.30 aiheesta ”Passiomusiikin liturgiset juuret”. Esitelmään on vapaa pääsy, ja se kestää noin tunnin.

Esitelmä pohjustaa Kuninkaantien muusikoiden tuomiokirkossa klo 18.00 alkavaa Matteus-passiota. Kuninkaantien muusikot esittävät Antoine de Longuevalin (k. n. 1525) säveltämän, tiettävästi maailmanhistorian ensimmäisen Matteus-passion. Tähänkin tilaisuuteen on vapaa pääsy. Lisätietoa konsertista löytyy täältä: http://www.kuninkaantienmuusikot.fi/konsertit

Tervetuloa!