Mikael Agricolan päivän ohjelma Turussa maanantaina 9.4.

perjantaina 6. huhtikuuta, 2018

Kuva: Ilari Aalto

Ensi maanantaina 9.4. vietetään Mikael Agricolan päivää, ja Turussa päivää juhlistetaan perinteisesti erilaisella ohjelmalla.

Klo 11.00 Turun tuomiokirkolla Mikael Agricolan patsaalla järjestetään seppeleenlasku, jonka yhteydessä Mikael Agricola -seuran puheenjohtaja Jyrki Knuutila pitää puheen seuran puolesta.

Klo 18.00 seuran sihteeri, arkeologi Ilari Aalto puhuu Maarian pappilan tallissa (Sorolaisenkatu 4, Turku) tallissa otsikolla ”Kirves kärryssä, veitsi vyöllä – mitä kirjalliset lähteet paljastavat myöhäiskeskiajan Suomen aineellisesta kulttuurista?”

Keskiajan Suomea koskevia asiakirjoja on säilynyt tuhansia, ja ne valottavat kiinnostavalla tavalla ihmisten arkielämää ja elinympäristöä. Esitelmästä selviää muun muassa miten talonpoika varustautui matkalle, mitä rälssiherralla oli mukanaan hänen rukoillessaan kirkossa tai missä Lohjan kirkkoherra säilytti oluttaan. Esitelmä kestää 45 minuuttia ja sen jälkeen on kahvitarjoilu.

Tervetuloa viettämään Agricolan päivää!