Mikael Agricolan päivää juhlitaan Turussa 8.-9.4.2011

tiistaina 23. helmikuuta, 2010

Mikael Agricolan juhlaviikonlopun alustava ohjelma – lisätietoja lähempänä ajankohtaa!

PERJANTAI 8.4.2011

15:00-18:00

Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto ry:n Mikael Agricola -palkinnon ja J. A. Hollo palkinnon luovutustilaisuus Katedralskolanin juhlasalissa (Vanha suurtori 1).
SKTL järjestää bussikuljetuksen Helsingistä perjantaina 8.4. (lähtö klo 11.30, paluu Turusta klo 18.30, perillä Helsingissä n. klo 21.00). Ilmoittautumiset liiton toimistoon sktl(at)sktl.fi viimeistään maanantaina 4.4.

18:00-19:00
Mikael Agricola-seuran kevätkokous seuran jäsenille Katedralskolanin juhlasalissa

LAUANTAI  9.4.2011

11:00-11:30
Seppeleenlaskutilaisuus Mikael Agricolan patsaalla, Turun tuomiokirkko
(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, Turun kaupunki, Mikael Agricola -seura)

11:15-12:00
Agricolan jalanjäljillä – opastettu kierros. Oppaana dosentti Markus Hiekkanen. Kierros lähtee Agricolan patsaalta seppeleenlaskutilaisuuden jälkeen.

12:00-13:30
Porthan -salissa (Maaherran makasiini, Henrikinkatu 10) Agricola-aiheista ohjelmaa yleisölle:
–  Viipurin tuomiokirkon hankkeen esittely
–  Agricolan kasvit -kirjan julkistaminen ja esittely
–  Katsaus ajankohtaiseen Agricola-tutkimukseen, mm. Agricolan sanakirjahankkeeseen
–  Seuran toiminnan esittelyä

14:00
Lasten nukketeatteriesitys: Tervetuloa kotikirkkoon. Esityksen järjestää 2 X Koo -teatteri, jossa mukana nukkejen lisäksi lastenohjaajat Kaija Vähä-Vahe ja Kirsi Koskinen. Kesto n. 25 minuuttia, Porthan-sali

14:00-16:00
Agricolan päivän ohjelmaa Maarian kirkolla (Mauno Tavasti katu)
– Tervetuloa
–  Tytti Issakainen: Äiti Agricolan takana
–  Nuori Agricola (Niilo Rantala) esiintyy
–  Esimakua kesän Tallgren-näytelmästä
– Kahvit
–  Dosentti Markus Hiekkanen: Maarian kirkon esittely, ”Agricolan ajalta”

17:00-18:00
Iltatilaisuus Turun tuomiokirkkossa
– Agricolan päivän esitelmät klo 17 Tarkk’ampujan kappelissa: Emeritus professori Erkki Tuppurainen ”Agricola ja virsi”  ja professori Jorma Hannikainen ”Agricolan tekstit M. B. Gunnaeruksen introituskokoelmassa (1605)”.
– Agricolan päivän iltaehtoollinen & musiikkitilaisuus  klo 18 : Kanttori, MuM, FT Atte Tenkasen johtama lauluryhmä esittää Agricolan ajan kirkkolauluja
– Kahvitilaisuus sakastissa yleisölle (heti hartauden päätyttyä)

Seura pidättää oikeuden muutoksiin. Muutoksista tiedotetaan näillä sivuilla ja tarkempi ohjelma lähetetään sähköpostitse jäsenistölle ennen ajankohtaa. Tilaisuudet ovat avoimia kaikille asiasta kiinnostuneille. Lämpimästi tervetuloa!