Agricolan jalanjäljillä Maskuun, Vahdolle ja Ruskoon 7.9.

maanantaina 28. heinäkuuta, 2014

Mikael Agricola-seura järjestää sunnuntaina 7.9.2014 matkan Agricolan jalanjäljillä Maskuun, Vahdolle ja Ruskoon

Mikael Agricola -seura järjestää yhteistyössä matkatoimisto MatkaHermeksen kanssa sunnuntaina 7.9.2014 opastetun bussimatkan, jossa tutustutaan Ruskon, Vahdon ja Maskun kirkkoihin sekä Agricolan prependatiloihin Ruskolla. Seuran omat asiantuntijat, professorit Jyrki Knuutila, Kaisa Häkkinen ja Markus Hiekkanen, toimivat matkan aikana oppaina. Paikallisina asiantuntijoina toimivat Maskun ja Ruskon seurakuntien edustajat sekä Vahto-seuran puheenjohtaja, tutkija Turkka Myllykylä.

Miten nämä paikkakunnat ja niiden kirkot liittyvät Mikael Agricolaan?

Maskun 1400–1500-luvun taitteessa ja Ruskon 1500-luvun alkupuolella rakennetut kivikirkot ovat olleet olemassa Mikael Agricolan aikana. Vahdolle rakennettiin saarnahuone vuonna 1638, jonka lahjoitti Maskun Kankaisten rouva Margareta Fincke (kuuluisan sotapäällikön Evert Kaarlenpoika Hornin leski) saarnahuoneen paikalle Kierikkalan kylään, tehtiin  puukirkko vuonna 1688. Se siirrettiin siirrettiin nykyiselle paikalleen Laukolan kylään vuonna 1804, jolloin kirkkoa myös laajennettiin.

Maskun, Ruskon ja Vahdon kirkot liittyvät Mikael Agricolaan siten, että niissä on noudatettu hänen piispuusaikanaan laatimia kirkko-oikeudellisia ja jumalanpalveluselämään liittyneitä määräyksiä. Maskun ja Ruskon pitäjillä on lisäksi suora yhteys Mikael Agricolaan henkilönä. Ne liittyivät näet hänen palkkaukseensa. Hänen palkkansa osana oli nimittäin Laurentiuksen prebenda eli Turun tuomiokirkon Pyhän Laurin alttarin ylläpitoon tarkoitetut vuokratulot. Ne kerättiin Ruskon ohella Kaarinassa, Maariassa, Paimiossa, Paraisilla, ja Vehmaalla sijanneilta tuomiokirkon omistamilta tiloilta lampuodeilta eli vuokraviljelijöiltä. Mikael Agricola sai tämän lisäksi myös kymmenysverotuloja palkkauksekseen Maskun kihlakunnasta, johon kuului Maskun lisäksi Maaria, Mynämäki, Nousiainen, Pöytyä, Raisio ja Rymättylä.

Saamme Ruskolla myös tilaisuuden tutustua lyhyellä kävelyllä Agricolan omistuksessa aikanaan olleisiin tiloihin, jotka sijaitsevat aivan Ruskon kirkon lähellä: nykyiseen pappilaan ja Nissin tilaan sekä näemme  myös Munittulan vanhat talot. 1540-luvulla Munittulan talo kuului Turun viimeiselle katoliselle tuomiorovastille, hänen jälkeensä Naantalin luostarille  ja 1650-luvulta alkaen Munittula oli Turun akatemian palkkatila. Sen tuotosta nautti 1600-luvulla mm. lääkärinä ja kasvitutkijana mainetta saavuttanut professori Elias Tillandz., joka julkaisi 1673 ensimmäisen suomalaisen kasviston  ”Catalogus Plantarum”.

Olette sydämellisesti tervetulleita tälle Mikael Agricola -seuran alkusyksyn matkalle ”Agricolan jalanjljillä”!

Matkan alustava ohjelma:
9:00   Lähtö tilausbussilla Turusta (9:00 tuomiokirkon edustalta, 9:10 ortodoksisen kirkon edustalta, tämän jälkeen tarvittaessa rautatieasemalta) Maskuun. Bussimatkojen aikana Mikael Agricola-seuran asiantuntijoiden toimesta retken kohteiden ja teeman esittelyä.
10:00     Jumalanpalvelus Maskun kirkossa
n. 11:00     Maskun keskiaikaisen kirkon esittely
12:00     Sadonkorjuuajan keittolounas Kaiturin tilalla ja tilaan tutustuminen
13:00    Lähtö Vahdolle, jossa tutustuminen Vahdon kirkkoon,  jonka jälkeen nautitaan Ruskon srk:n tarjoamat kahvit Vahdon seurakuntatalossa
14:30     Tutustuminen Ruskon keskiaikaisen kirkkoon ja kävelyretki Agricolan prependatiloilla Ruskon kirkon läheisyydessä
n. 16:00     Lähtö kohti Turkua
n. klo  16:30 Saapuminen Turkuun

Matkan hinta sis. bussikuljetuksen ja keittolounaan Kaiturin tilalla on 55 €, seuran jäsenille 45€.

Mikael Agricola-seuran jäseneksi voit liittyä seuran kotisivuilla: liity jäseneksi
Sitovat ilmoittautumiset  1.9. mennessä yhteytietoineen vastaavana matkajärjestäjänä toimivalle MatkaHermekselle. Maksuohjeet toimitetaan ilmoittautumisen jälkeen kaikille ilmoittautuneille. Varataan oikeus ohjelmamuutoksiin.

Voit tulostaa ohjelman täältä: Agricolan jalanjäljillä Maskuun Vahdolle ja Ruskoon 7. 9. 2014 – esite
Ilmoittautumiset ja lisätietoa matkasta:
sähköposti matkahermes(at)hotmail.com
Puolalankatu 4, 20100 Turku
puh. (Raimo) 0400 664 294, fax.  02 250 5548
Matkaan liittyviin tiedusteluihin vastaa myös:
Ossi Tuusvuori, Pysyvä neuvonantaja, Mikael Agricola-seura
ossi.tuusvuori(at)utu.fi, 040 7608280

Yksi vastaus artikkeliin “Agricolan jalanjäljillä Maskuun, Vahdolle ja Ruskoon 7.9.”

1. Ulla Elomaa kirjoittaa:

Ei Ruskoon vaan Ruskolle, Acrigolan jalanjäljissä kun liikutaan