Seuran syysretki 22.11.2015: ”Agricolan kanssa Ison Rantatien varrelle Salon seudulle”

lauantaina 3. lokakuuta, 2015

Mikael Agricola -seura järjestää yhteistyössä matkatoimisto MatkaHermeksen kanssa sunnuntaina 22.11.2015 opastetun bussimatkan, jossa tutustutaan Salon seudulla sijaitseviin Rikalanmäkeen, entisen Uskelan seurakunnan hylättyyn kirkonpaikkaan, Perttelin kirkkoon ja Perniön kirkkoon. Seuran omat asiantuntijat, professorit Jyrki Knuutila, Kaisa Häkkinen ja Markus Hiekkanen, toimivat matkan aikana oppaina.

Retken kohteet asettuvat historiallisen Turun ja Viipurin välisen Ison Rantatien linjauksen vaikutuspiiriin Salon seudulla. Agricolakin lienee kulkenut tätä tietä ehkä jo toisella kymmenellä matkatessaan Viipurista Turkuun opiskelemaan, ja se oli myös hänen viimeinen matkareittinsä Ruotsin valtakunnassa syksyllä 1556.

Ensimmäinen kohteemme on maisemallisestikin arvokas Halikon Rikalanmäki, yksi huomattavimmista Suomen muinaisjäännösalueista. Se on ollut merkittävä kauppapaikka jo 1000–1200/1250-luvulla. Sitä ennen paikalta on löydetty rautakautisia polttokenttäkalmistoja 500–700-luvulta ja viikinki- ja ristiretkiajan ruumiskalmisto 1000–1100-luvulta. Alueelta on tehty myös myöhäiseen kivikauteen viittaavia löytöjä. Agricolan aikana Rikalanmäellä oli siis ollut jo hyvin pitkä historia suomalaisena kulttuuriympäristönä.

Myös aikoinaan laajan seurakunnan keskuksena toiminut Uskelan emäkirkko oli seissyt jo pitkään Uskelanjoen penkereellä Agricolan kulkiessa Isoa Rantatietä pitkin. Vaikka nykyään voimme nähdä enää tapulin ja hautausmaan, paikalla ehti sijaita useita puukirkkoja, jotka rakennettiin aina uudelleen entisen paikalle. Ensimmäinen kirkko pystytettiin todennäköisesti noin 1220. Viimeinen kirkko tapuleineen valmistui 1749, mutta jouluaattona 1825 sattuneen maanvyörymän takia se jouduttiin purkamaan.

Pyhälle Bartholomeukselle pyhitetty harmaakivinen Perttelin kirkko lienee rakennettu 1500-luvun alussa ja on siten Agricolan aikalainen. Kivikirkkoa edelsi 1300-luvun alkupuolella pystytetty puinen kirkkorakennus. Nykyisen kivikirkon runkohuone on säilynyt alkuperäisessä asussaan, kun taas asehuone on vuodelta 1750 ja sakaristo vuodelta 1828. Kirkon vanha alttaritaulu ”Pyhä Ehtoollinen”, joka nykyään on sijoitettu sakaristoon, on Lauri Myran 1696 maalaama.

Matkan lopuksi vierailemme Agricolaa hieman vanhemmassa Pyhälle Laurille pyhitetyssä Perniön kirkossa. Se rakennettiin harmaakivestä todennäköisesti 1460–1480. Se on säilynyt hyvin keskiaikaisessa asussaan tähän päivään asti. Kolmilaivaisen kirkon holveja koristavat 1400-luvulta peräisin olevat hienot kalkkimaalaukset. Lisäksi kirkosta löytyy muun muassa suuri puinen triumfikrusifiksi 1300-luvulta, Neitsyt Mariaa ja Jeesus-lasta esittävä veistos 1300-luvun alkupuolelta ja Lauri Myran 1703 maalaama alttaritaulu ”Ehtoollisen asettaminen”.

Matkan ohjelma:

09:00            Lähtö tilausbussilla Turusta Tuomiokirkon edustalta. Bussimatkan aikana Mikael Agricola-seuran asiantuntijat esittelevät Agricolan elämää ja toimintaa.

09:45            Rikalanmäki

10:40            Uskelan emäkirkon paikka

11:30            Lounastauko Salon Piihovin ABC:llä (omakustanteinen)

12:30            Perttelin kirkko

14:00            Perniön kirkko

15:00            Kahvi

15.45            Lähtö takaisin Turkuun

16:30            Saapuminen Turkuun
Matkan hinta sisältäen bussikuljetuksen on 58 €, seuran jäsenille 48 €.

Sitovat ilmoittautumiset 15. marraskuuta mennessä yhteystietoineen MatkaHermekselle:

sähköposti matkahermes@hotmail.com

Puolalankatu 4, 20100 Turku

puh. (Raimo) 0400 664 294, fax.  02 250 5548

Maksuohjeet toimitetaan ilmoittautumisen jälkeen. Varataan oikeus ohjelmamuutoksiin.

Matkaan liittyviin tiedusteluihin vastaa myös:

Tuomo Fonsén, sihteeri, Mikael Agricola-seura, tuofon@utu.fi