Ilari Aallosta Mikael Agricola -seuran sihteeri

keskiviikkona 12. lokakuuta, 2016

Arkeologi Ilari Aalto (Turun yliopisto) on valittu 1.10.2016 alkaen Mikael Agricola -seuran sihteeriksi.

Aalto (s. 1990) on arkeologi ja intohimoinen keskiaikaharrastaja. Hän viimeistelee parhaillaan maisterinopintojaan Turun yliopistossa ja ja on tehnyt tutkimusta mm.  Aboa Vetus & Ars Nova -museossa. Hämeenlinnalaissyntyinen Aalto on lapsesta asti ollut kiinnostunut menneisyydestä, ja Hämeen keskiaikainen linna on hänelle tärkeä paikka.

Vapaa-ajallaan Aalto kirjoittaa kahta blogia, joista toinen käsittelee arkeologiaa ja toinen egyptologiaa. Muinainen Egypti onkin keskiajan ohella hänen mieliaiheitaan. Hän harrastaa myös keskiajan elävöittämistä, ja häneen voi törmätä keskiaikaisilla markkinoilla.

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen luovutti Ilari Aallolle ja Elina Helkalalle Aleksis Kiven päivänä 10.10.2016. tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon teoksesta Matkaopas keskiajan Suomeen (2015 Atena).

Ilari Aallon kirjoittama ja Elina Helkalan kuvittama Matkaopas keskiajan Suomeen perustuu tiukasti uusimpaan tutkimukseen. Kekseliäästi tekijät johdattavat lukijan turistioppaan tavoin matkalle keskiaikaiseen maailmaan. Keskiajan maailma tapoineen ja käytäntöineen on nykysuomalaiselle kuin vieras maa ja kulttuuri, opasta siis tarvitaan. Siksi lukija perehdytetään niihin asioihin, jotka 1300- ja 1400-lukujen Suomessa matkanneet, toisista kulttuureista tulleet ihmiset ovat kohdanneet kenties hyvinkin vieraina ja outoina. Ihmisten arkielämään kuuluneet asiat, kuten ruoka, vaatteet, tavat, kieli ja kaupankäynti esitellään lukijalle elävästi. (Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote 10.10.2016)

Aallon tavoittaa sähköpostiosoitteesta ilanaa(at)utu.fi ja hänen blogikirjoituksiaan voi lukea täältä: http://mullanalta.blogspot.fi/

ilari_aalto

Ilari Aalto. Kuvaaja: Terho Aalto/Wikimedia