Esitelmä sotavainajien kaivauksista ja muistomerkeistä

maanantaina 18. maaliskuuta, 2013

Mikael Agricola -seuran kunniajäsen, ministeri Jaakko Numminen esitelmöi aiheesta Sotavainajien kaivaukset ja muistomerkit Karjalassa ja Venäjällä.

Mikael Agricola -seuran perustajajäsen ja merkittävä vaikuttaja Jaakko Numminen oli keskeisessä asemassa myös kun Sotavainajien muiston vaalimisyhdistys perustettiin vuonna 1998. Yhdistys huolehtii kentälle jääneiden sotilaiden jäänteiden etsinnästä ja siirtämisestä Suomeen sekä luovutetulla alueella olevien seitsemän kenttähautausmaan ja niille pystytettyjen muistomerkkien hoidosta.

Viipurin kenttähautausmaan muistomerkki on Viipurin vanhan tuomiokirkon raunioiden vieressä.  Mikael Agricola -seura aloitti vuonna 2010 Viipurin tuomiokirkon raunioilla laajan kansainvälisen tutkimushankkeen. Arkeologian ja rakennustutkimuksen keinoin toteutettavan hankkeen yhtenä tavoitteena on pysäyttää rauniokirkon tuhoutuminen ja säilyttää se jälkipolville.

Turun yliopiston ja Mikael Agricola -seuran järjestämä tilaisuus pidetään perjantaina 5.4.2013 klo 17 Maaherran makasiinin Porthan-salissa (Henrikinkatu 10, Turku). Tilaisuus on avoin kaikille asiasta kiinnostuneille. Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja esitelmän aihepiiristä täältä.